Vuosi 2020 osa 1: Hyvinvointi

Mietin pitkään käynkö vielä jotenkin läpi mennyttä vuotta vai en. Selasin vuoden 2020 postauksia ja tein mielessäni yhteenvetoa niiden sisältöalueista. Sen pohjalta päädyin nostamaan esille tiettyjä teemoja. Niitä löytyi lopulta useita. Nähtäväksi jää, kuinka monta postausta teen eli en ole tehnyt niitä etukäteen valmiiksi. Kuvat ovat pääasiassa aiemmin julkaistuja ja oikeastaan olen koonnut saman aihepiirin kuvista yhden kollaasin.

Koska ihminen on psykofyysissosiaalinen kokonaisuus, uskon että voidakseen hyvin, noiden kolmen osa-alueen on oltava tasapainossa keskenään. Aika ajoin käy kuitenkin niin, että tuo tasapaino järkkyy ja vaaka heilahtelee. Toisinaan olemme itse aiheuttamassa vaa’an heilahtelua, toisinaan se taas tapahtuu meistä riippumattomista syistä. Oli syynä sitten ulkopuolinen tai sisältäpäin tuleva heilahtelun aiheuttaja, tarkoittaa se aina sitä, että heilahtelun tapahduttua meidän pitäisi jollakin tavoin pyrkiä saavuttamaan tasapaino uudelleen. Toisinaan siihen riittää ihan omat säätelykeinomme, toisinaan tarvitsemme ulkopuolista apua vaikkapa puolisolta, ystävältä, kirjallisuudesta tai erilaisten ammattilaisten taholta. Valitettavasti voi käydä myös niin, että emme reagoi heilahtelujen tuomiin muutoksiin riittävän ajoissa tai riittävällä vakavuudella, emmekä siitä syystä pyri uudelleen tasapainoon. Tämän seurauksiin saatamme havahtua vasta siinä vaiheessa, kun heilahtelu on käynyt liian suureksi ja tasapainon löytymiseksi tarvitaan entistä enemmän ja tehokkaampia korjausliikkeitä.

Erikoista on ehkäpä se, että samalla kun epätasapaino saa meidät voimaan huonosti, me myös tarvitsemme näitä heilahteluja, osataksemme toimia silloin, kun niitä tulee. Tästä syystä ei ole lapselle hyväksi, jos äiti tai isä siloittaa ja tasoittaa kaikki hänen polkunsa ja estää kokemasta luonnollisia pettymyksiä, joita elämä kuitenkin matkan varrella vääjäämättä tulee tarjoamaan. Lapsen kuuluu saada harjoitella säätelytaitojaan, mutta ei yksin, vaan yhdessä turvallisen aikuisen kanssa. Aikuisuudessa noilla taidoilla on suuri vaikutus hyvinvointiimme.

Mitkä sitten ovat nuo tärkeimmät asiat hyvinvointimme suhteen? Varmasti tästä on olemassa erilaisia näkemyksiä ja toisille tietyt asiat ovat merkityksellisempiä kuin toiset. Jokaisella on myös omat yksilölliset tarpeensa sekä yksilölliset keinot niiden – ja tuon hyvinvoinnin takaavan tasapainon – saavuttamiseksi. Ottamatta yllä mainittuihin seikkoihin sen kummemmin kantaa tai ylipäätään avaamatta ajatuksiani – ainakaan tässä vaiheessa tarkemmin – sanoisin, että tärkeimpiä asioita hyvinvointimme suhteen ovat ravinto, uni, liikkuminen, lepo (muu kuin uni), ihmissuhteet ja mielekäs tekeminen. Voimme päätellä mitkä asiat noista tukevat fyysistä minäämme mitkä psyykkistä ja mitkä sosiaalista. Millaisella prosenttijakaumalla syntyy tasapaino ja hyvinvoiva minä? Sekin lienee yksilöllistä. Toisella akut latautuvat yksin hiljaisuudessa jotakin mielekästä tehden, toisella puolestaan vaikkapa isolla ryhmällä kokoontuen tai harrastaen. 

Kuten huomaat, kollaasin kuvat ovat kaikissa lähes samat, muutamaa yksittäistä kuvaruutua lukuunottamatta. Pomin tähän alle vielä kuviin liittyviä linkkejä vuoden 2020 postauksiin, jos haluat lukea niitä uudelleen:

Haluaisitko jakaa omia mietteitäsi hyvinvoinnista?

Mukavaa talvista viikonloppua tämän muutaman arkipäivän jälkeen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.