Kameleonttipastapataa

Onko teillä muilla sellaista oloa, että aina tulee pyöritettyä arjessa samoja ruokia? Ei niissä varmasti mitään vikaa ole, mutta joskus toivoisi saavansa uusia tai vanhasta tutusta hieman sovellettuja versioita. 

Tämän ohjeen olen saanut kaimaltani (Tervehdys kaimalle, jos tätä luet: Koska kahvitellaan? 😉 ) varmastikin jo yli kymmenen vuotta sitten. Kun minulla todettiin vilja-allergia kuusi ja puoli vuotta sitten, johti se siihen, että ei tullut enää tehntyä koko perheelle sopivia pastaruokia. Useimmiten tein vain muille ja jäin itse ilman (söin jotain muuta). Nyt päätin kuitenkin kokeilla tätä vanhaa reseptia täysin gluteenittomana versiona.

Meidän perheessä käytetään melko paljon ihan perus-Pirkka-tuotteita johtuen siitä, että K-ryhmän kauppa on lähikauppamme ja todennäköisesti myös siitä, että olin teinitytöstä opiskeluvuosien loppuun saakka kaikki kesät ja loma-ajat töissä K-kaupassa. Tuotteet ovat siis minulle tuttuja ja turvallisiksi todettuja jo vuosien ajan.

Ostin tällä kertaa tällaista gluteenitonta pastaa.
Ennen allergiaani, käytin sellaista moniväristä pastaa. Se oli jo itsessään kuin kamelonttia ja kovasti lasten mieleen. Valitettavasti en löytänyt vastaavaa gluteenittomana.

Aluksi vaikutti siltä, että pastasta ei tule hyvää, mutta kun sen huuhteli hyvin kiehumisen jälkeen, vaikutti lopputulos oikein kelvolliselta.

Ohjeen mukaan pastaa keitetään 7dl. Tein lähtökohtaisesti ohjeen kaksinkertaisena, mutta pastaa laitoin lopulta molemmat kaksi pakettia eli noin kolminkertaisen annoksen. Meillä kun tekee ruokaa, ei ihan pieniä annoksia kannata juurikaan valmistaa. Samalla vaivalla pystyy tekemään isomman määrän kerralla ja jos hyvin käy, siitä jää vielä seuraavaksikin päiväksi.

Laitoin ohjeen mukaan ensimmäiseksi pastaa varten veden kiehumaan. Jälkiviisaana voisin kuitenkin ohjeistaa aloittamaan ruuanlaiton pastakastikkeen valmistamisesta, koska siinä kestää kauemmin  kuin makaroneissa.

1. Jos haluat käyttää tuoretta purjoa, niin pilko ja kuullota se ensin. 
2. Lisää joukkoon jauheliha ja ruskista se.
3. Lisää tomaattimurska.
4. Lisää kasvissuikaleet (voi laittaa jäisinä).

5. Kypsennä n. 10 minuuttia.

Tupla-annosta varten tarvitset ison ja syvän paistinpannun. Perusannokseen riittää tavallinen pannu.

6. Lisää mausteet (sitruunapippuri ja lihaliemikuutio).
7. Lisää sulatejuusto.

8. Lisää ruokakerma.
9. Anna hautua n. 15 minuuttia.

10. Sekoita kastike keitettyjen ja valutettujen makaronien joukkoon.

Ruoka ei välttämättä olen kovin esteettisen näköistä, mutta mielestäni ihan maistuvaista perusruokaa. Sulatejuustovalikoimasta voi myös valita jonkun tietyn maun, jos haluaa korostaa erityisesti jotakin. 

Pasta sinänsä on jo hyvää ja täyttävää perusruokaa. Tämän ruuan yhtenä salaisuutena on siihen ovelasti kätkettyjen kasvisten määrä. Esimerkiksi tässä tupla-annoksessa on kokonainen kilo kasviksia. 

Makaronilaatikoon verrattuna tämä on hieman nopeampi valmistaa, koska ruoka ei vaadi ollenkaan uunivaihetta.

Tarvittavat ruoka-ainekset yksinkertaiseen annokseen:

1. 400g jauhelihaa
   (käytin 800g, voit tehdä myös kasvisversion korvaamalla jauhelihan)

2. 500g pakastettuja kasvissuikaleita
    (käytin 1000g Pirkan pakastekasvissuikaleita)

3. 2 keskikokoista sipulia tai puolikas isosta purjosta
    (ei pakollista, koska kasvissuikaleissakin saattaa usein olla purjoa)

4. 1 prk/400g tomaattimurskaa (laitoin 800g)

5. 1 lihaliemikuutio (2)

6. 1tl sitruunapippuria (2tl)

7. 1pkt/250g sulatejuustoa
    (käytin tällä kertaa 500g laktoositonta Koskenlaskijaa)

8. 2dl ruokakermaa
   (käytin 4dl Pirkan laktoositonta ruokakermaa)

9. 7dl kolmenviljanmakaronia
   (käytin 800g Barillan gluteenitonta fusillipastaa)

Kuten olen taatusti jo aiemminkin sanonut, ei ruuanlaitto kuulu suosikkipuuhiini, mutta ison perheen äitinä siihen on ollut vuosien varrella vain opeteltava.
Jos teitä kiinnostaa, voisin aina silloin tällöin jakaa jonkun yksinkertaisen arkiruokavinkin. Tarvetta?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.